
15/5/2026
Abrera es fa ressò aquest mes de maig d'una data assenyalada en relació amb la diversitat sexual i de gènere: el diumenge 17 de maig és el Dia Internacional contra LGTBI-fòbia
El 17 de maig es reivindica el Dia Internacional contra LGTBI-fòbia. A Abrera, la bandera LGTBI penjarà dels balcons de l’Ajuntament, de l’edifici d’Acció Social i dels equipaments esportius com a mostra de suport al col·lectiu LGTBI i de rebuig a les violències LGTBI-fòbiques.
Abrera per la diversitat afectiva, sexual i de gènere
El Dia Internacional contra l'Homofòbia es va constituir el 2004 per conscienciar sobre la violència i la discriminació que pateix aquest col·lectiu. Aquest terme ha estat ampliat en concepte com a Dia contra la LGTBI-fòbia per contemplar i visibilitzar totes les manifestacions discriminatòries per raó d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere que pateixen gais, lesbianes, bisexuals, persones trans, intersex i queer.
La data escollida va ser el 17 de maig commemorant la decisió de l’Assemblea General de l’Organització Mundial de la Salut, que tal dia com aquest l’any 1990, va desqualificar l' homosexualitat com a trastorn mental, com constava fins aleshores. L’objectiu principal d’aquesta fita és coordinar tot tipus d’accions que serveixin per denunciar la discriminació a la qual les persones del col·lectiu LGTBI estan sotmeses i per fer avançar els seus drets a una igualtat legal, efectiva i plena a tot el món.
En l’actualitat, el 17 de maig es commemora a més de 130 països, inclòs 37 on les relacions entre persones del mateix sexe són considerats com a il·legals.



Claudia Castilla, Mario Puertas i Jéssica Murillo, persones referents del municipi, acompanyats de la tècnica municipal d'Igualtat del nostre ajuntament, Esther Reales, han fet la lectura a Ràdio Abrera de la declaració institucional del 17M de 2026 en commemoració del Dia Internacional contra LGTBI-fòbia.

I des de la Biblioteca Josep Broca i Bros (c. d'Antonio Machado, 17), hem preparat una mostra bibliogràfica sobre la diversitat familiar i sobre criança respectuosa. La podreu consultar del dilluns 11 de maig fins al dissabte 30 de maig inclòs.

Giulia Mirto, Regidora d’Igualtat, Feminisme i LGTBI i d’Acció Social i Drets de la Ciutadania
“Un any més i com no pot ser d’una altra manera, commemorem el Dia Internacional Contra la LGTBIFòbia amb la finalitat de continuar reivindicant els drets del col·lectiu LGTBI i denunciar conjuntament les discriminacions i violències que sovint queden invisibilitzades per al conjunt de la societat. I ho fem amb la lectura del manifest per part del Mario i la Claudia, Veí i veïna d’Abrera a qui agraïm la seva ferma i constant implicació. Des de l’Ajuntament d’Abrera seguirem reivindicant la visibilitat del col·lectiu que és en definitiva, seguir lluitant pel ple l’assoliment dels drets humans i que el desenvolupament de la vida i del dia a dia sigui lliure de violències. I ho fem i ho seguirem fent per l’Abrera igualitària i diversa en que tothom hi creiem, i que tothom defensem i volem".
Servei del SAI
Què ofereix el SAI?
On trobar-lo?
El servei es prestarà l’últim dimecres de mes i s’ubicarà en dos punts d’atenció per facilitar l’accessibilitat de la ciutadania:
Podreu trobar el SAI LGTBI l’últim dimecres de mes, de 11.00 h a 14.00 h a la primera planta de l’Hotel d’Entitats (Pl. Escoles) i de 17.00 h a 18.30 h al Casal de Joves (Pl. Rebato, 1)

Com contactar-hi?
Per demanar cita o realitzar les vostres consultes, podeu contactar a través dels següents mitjans:

Activitats de presentació i difusió del SAI
Des del Servei d’Atenció Integral (SAI) que des d’octubre de 2025 s’està oferint presencialment el tercer dimecres de cada mes amb dos punts d’Atenció a Abrera; d'11.00 h a 14.00 h a la primera planta de l’Hotel d’Entitats (Pl. Escoles) i de 17.00 h a 18.30 h al Casal de Joves (Pl. Rebato, 1). Continuem amb les actuacions en el marc de la seva presentació i difusió per tal d’apropar-lo a la ciutadania. S’està treballant especialment per arribar a col·lectius clau com el jovent i en aquest sentit en coordinació amb la xarxa PIDCES, s’ha dut a terme una dinàmica durant l’hora del pati a l’Institut d’Abrera per donar a conèixer el servei i els recursos disponibles en matèria de diversitat afectiva, sexual i de gènere i aquest dimecres 20 de maig se’n preveu una altra per fer prevenció de l’LGTBIfòbia. A més, també s’han realitzat passa-classes i s’han establert canals de comunicació i coordinació de casos mitjançant el treball conjunt amb la figura COCOBE i la Coordinació Pedagògica de l’Institut Voltrera.
Paral·lelament, també s’ha desenvolupat una dinàmica al Casal de Joves centrada en els mites sobre el col·lectiu LGTBI amb l’objectiu de fomentar la reflexió i combatre prejudicis entre la població jove.
D’altra banda, s’està impulsant una línia de treball amb les residències de gent gran per incorporar la perspectiva LGTBI als centres residencials. En aquest marc, s’ha visitat la residència Bel Edad Canigó d’Abrera, on s’han presentat els principals indicadors que els equipaments han de complir per obtenir el distintiu acreditatiu d’espais segurs per a les persones grans LGTBI. Entre aquests indicadors destaquen la formació del 100% del personal, la disposició d’un protocol específic contra l’assetjament per raó de LGTBI-fòbia, així com l’adaptació dels protocols d’acollida i de la documentació amb perspectiva inclusiva.


Davant la LGTBI-fòbia, DENUNCIA!
El personal de la Xarxa SAI LGBTI+ et pot acompanyar, presencialment o telemàticament, a presentar la denúncia, segons el cas de què es tracti. Et podem assessorar abans i durant el procés i coordinar-nos amb l’organisme responsable de tramitar la denúncia per fer-ne el seguiment.
En situacions d’emergència has de trucar al telèfon 112.
Posteriorment, en cas que necessitis suport pots posar-te en contacte ambel servei del SAI o el servei d’Igualtat de l’Ajuntament d’Abrera
.
Abrera amb la Diversitat familiar, sexual i de gènere!
Us informem de tota l'actualitat municipal. Seguiu-nos!
