
10/12/2025
L'alumnat de Batxillerat de l'Institut Voltrera, de 4t d'ESO i de 6è curs de les escoles d'Abrera visiten la intervenció arqueològica a la fossa comuna del Cementiri Vell
Des de l'Ajuntament d'Abrera, continuem reforçant la divulgació del nostre patrimoni entre l’alumnat del municipi. En aquest marc, la darrera setmana hem incorporat un nou espai de coneixement a les sortides escolars: la visita a la intervenció arqueològica de la fossa comuna del Cementiri Vell. Durant l’activitat, l’alumnat ha pogut conèixer de primera mà els treballs que s’hi estan realitzant, gràcies a les explicacions del tècnic municipal de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica, Gerard Bidegain, i de l’equip d’Arqueologia del Memorial Democràtic. Aquesta nova visita s’afegeix a les ja consolidades al Castell de Voltrera, al jaciment de les Trinxeres de la Guerra Civil i al conjunt històric i arqueològic de Sant Hilari.
Dimarts 2 de desembre, de 9.30 h a 11.00 h, van visitar el jaciment l'alumnat de 6è de primària de l’Escola Ernest Lluch. Dijous 4 de desembre, de 10.00 h a 11.00 h, els i les alumnes de 4t d'ESO i Batxillerat de l’Institut Voltrera. Divendres 5 de desembre, de 9.30 h a 10.30 h, l'alumnat de 6è de primària de l'Escola Francesc Platón i Sartí, i el mateix divendres, d’11.00 h a 12.00 h, les classes de 6è de primària de l'Escola Josefina Ibáñez. La regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica, Arantxa Galofré, va acompanyar l'alumnat en les visites.
L’equip tècnic va detallar el procés de treball, documentació històrica recollida, la metodologia emprada i el tractament de les restes òssies.
La iniciativa, impulsada per la Regidoria de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica, vol acostar als estudiants el treball arqueològic i posar en valor les actuacions de recuperació de la memòria democràtica. Els tècnics van remarcar que es tracta d’una excavació complexa, però imprescindible per "retornar la dignitat a les víctimes i a les seves famílies".
L’alumnat ha pogut conèixer de primera mà les tasques arqueològiques i ha participat activament de la visita per entendre què va succeir en aquest lloc i que va suposar la repressió del febrer de 1939.




L’alumnat ha pogut conèixer de primera mà les tasques arqueològiques i ha participat activament de la visita per entendre què va succeir en aquest lloc i que suposar la repressió del febrer de 1939.
La Direcció General de Memòria Democràtica de la Generalitat de Catalunya va iniciar, el dilluns 17 de novembre de 2025, els treballs arqueològics d’obertura i recuperació de les restes de les víctimes represaliades el 19 de febrer de 1939 i inhumades a la fossa comuna existent al Cementiri Vell del nostre municipi. Els Ajuntaments d'Abrera, Olesa de Montserrat i Esparreguera treballem conjuntament amb la Generalitat de Catalunya de manera rigorosa, transparent i coordinada en la planificació i execució d'aquest projecte.
Agraïment als centres educatius per la seva implicació
Arantxa Galofré, regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica
"Des de la Regidoria de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica volíem agrair als centres educatius d’Abrera la seva ràpida resposta i la seva implicació per poder venir a visitar els treballs arqueològics que estem realitzant al Cementiri Vell d’Abrera. La fossa comuna del cementiri no és només un lloc físic; és un testimoni viu de les vides que van ser arrabassades per la violència, la repressió i la injustícia; i tot això per haver defensat la llibertat, la convivència i els valors democràtics, el febrer de 1939. Amb aquestes visites comentades, hem volgut donar l’oportunitat als nostres adolescents, de conèixer el nostre passat des d’una mirada crítica i humana. Entendre el que va passar és fonamental per comprendre qui som avui i per construir la societat que desitgem demà. La Memòria Democràtica no pretén reobrir ferides, sinó garantir que mai no tornin a repetir-se. Ens convida a reflexionar sobre els errors del passat per enfortir la nostra democràcia, la nostra convivència i el nostre respecte mutu".
"Han estat unes jornades molt significatives, tot l’alumnat que ha passat pel cementiri ho ha fet amb molta sensibilitat, curiositat i responsabilitat; a més, en tot moment han estat atents i han fet moltes preguntes al respecte. I també, han tingut l’oportunitat de coincidir amb familiars de les víctimes, fet que els ha permès comprendre amb més profunditat el significat i la transcendència de recuperar els cossos i garantir-los un enterrament digne. Aquest contacte directe amb els seus testimonis ajuda a valorar la importància humana, històrica i reparadora que té aquest procés. Esperem que conèixer aquesta part de la nostra història els permeti seguir creixent d’una manera més conscient i més compromesa. La memòria és una eina poderosa per garantir un futur més just, més lliure i més humà per a totes i tots.”
Arantxa Galofré: 'Amb aquestes visites comentades, hem volgut donar l’oportunitat als nostres adolescents, de conèixer el nostre passat des d’una mirada crítica i humana. Entendre el que va passar és fonamental per comprendre qui som avui i per construir la societat que desitgem demà'.

Línia estratègica "Abrera Educadora"
Aquesta acció de l'Ajuntament d'Abrera respon a la línia estratègica "Abrera Educadora" del Pla Estratègic Municipal (PEM) per aquest mandat 2023-2027, que respon a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global 2030. A través de l'espai web pem.abrera.cat, la ciutadania pot explorar el PEM i consultar-ne l'estat d'execució i els resultats.
A Abrera, difonem el nostre patrimoni!
Us informem de tota l'actualitat municipal. Seguiu-nos!
